Autizmus és család

Motivációs rendszer telefonos applikációval

2015. július 09. - Labolen

Mint az autista gyerekek többsége, az én fiam is lelkesedik minden technikai dologért, mint a számítógép, vagy okostelefon. Többféle applikáció van, ami kifejezetten autiknak készült és segíti a mindennapokat, és van pár, ami nem kifejezetten nekik lett kifejlesztve, mégis nagyon jól használható. Ez a motivációs rendszer, amit most bemutatok, szintén ilyen. Egy barátnőm mutatta nekem, hogy ők ezt használják az auti fiukkal és nagyon megtetszett. Innen is köszönöm az ötletet Dóra.

53768_516110981854021_367702687031848774_o.png

Az applikáció neve Class Dojo. Tanároknak fejlesztették ki, hogy a diákokat tudják értékelni, pozitív, negatív visszajelzést adni és motiválni. Szerencsére az applikáció ingyenes és bárki letöltheti, nem csak tanárok.

Technikai részletek pontokba szedve:

  • Google play áruházból lehet letölteni ingyen.
  • Amikor megkérdezi a telepítésnél, hogy ki vagy, azt kell bejelölni, hogy tanár.
  • A következő lépésben létre kell hoznod a saját osztályodat. Én a vezetéknevünket választottam, de bármit meg lehet adni.
  • Utána fel kell tölteni az osztályt „tanulókkal”. Egy gyereket is meg lehet adni, ahol vannak testvérek, érdemes őket is bevonni. Nálunk a lányom nagyon lelkesedik, a kicsi is bevonható. Sőt, az unokatesók is kérték, hogy bekerüljenek az osztályba, ha nálunk vannak, ők is gyűjtögetik a pontokat. Állandó tagként szerepelnek a programban, de be lehet állítani minden nap, hogy kik a hiányzók, mint egy tényleges osztályban.
  • Jobb felső sarokban a három pontos menü alatt található edit students menüponttal lehet a gyerekeknek kiválasztani egy-egy avatart. Nagyon kedves kis szörnyikék közül lehet válogatni, ez külön tetszett nálunk mindenkinek.
  • Ezután meg kell határozni, hogy mire lehet pontot gyűjteni. Ezt az edit behaviours menüpontban lehet beállítani. Külön van pozitív lehetőség, és negatív, ami itt needs work szöveg alatt fut. Magyarul ez annyit jelent kb, hogy ezen még dolgoznom kell. Válasszuk ki az első kis képet, arra kattintva lehet módosítani a képet és a nevet. Bármit beállíthatunk, amit csak a gyereknek kigondolunk. Lehet elvontabb viselkedés, amit jutalmazunk, például nálunk ilyenek futnak, hogy együttműködés, segíteni másoknak, önállóság, udvariasság, de pontot lehet kapni azért is, ha rendet rak a szobában, vagy nyugodt marad egy feszült szituációban. De egyszerűbb, konkrétabb elvárt dolgokat is be lehet állítani, pl fogmosás, kóstolás, bármi, amit épp szeretnénk megtanítani, vagy megerősíteni. Ennek nincs konkrét képe a programban, de ki lehet találni magyarázatot, hogy miért a sárkány a fogmosás jele, vagy a csillag a kóstolásé. Ha egyszer megjegyzi a gyerek, akkor szerintem mindegy a kép.
  • Negatív motivációt nem szoktunk használni autizmusban. El lehet dönteni, hogy mi épp hogyan szeretnénk alkalmazni ezt az applikációt, akár ki is lehet hagyni ezt az opciót. Én úgy döntöttem, hogy nem motivációs céllal, de visszajelzésként benne hagyom. Nálunk negatív viselkedésként szerepel a bántani másokat, fenyegetőzni, nem csinálni, amit anya kér, direkt hangoskodni, vagy bosszantani másokat. (az utolsó a lányom miatt került be). Ha valami olyat csinál a fiam, vagy valamelyik másik gyerek, amit szeretnék leállítani, akkor először azt kérem, hogy hagyja abba, vagy fogadjon szót és akkor kap pontot. Ha ez nem megy, akkor többször figyelmeztetem, hogy veszíteni fognak egy pontot, ha továbbra sem viselkednek megfelelően. (általában elég egyszer szólni, ha maga a pozitív pontszerzés nem is elég). Ha pedig végképp megtörtént a baj, például elvesztette a fejét a fiam és bántotta a másikat, vagy erőteljesen fenyegetőzik, akkor ezzel a negatív pontvesztéssel visszajelzést tudok adni felé, hogy igen, most ez helytelen volt és átlépett egy olyan határt, amire már pontvesztés jár. De hangsúlyozom, erre tényleg ritkán kerül sor.
  • Mind a pozitív, mind a negatív viselkedést, vagy pontszerzési lehetőséget a gyerekre kell szabni. Ha többen vesznek részt a motivációs rendszerünkben, akkor mindenkinek lehet külön kitalálni feladatokat, elvárt viselkedéseket, hiszen nem mindenkinek ugyanaz a nehézség. Emiatt nálunk a fiam miatt bent van a nyugodtnak maradni pont, a lányom miatt pedig a bosszantani másokat negatív viselkedésként. Minden gyereknél ugyanazok fognak feljönni, mikor értékelünk, legfeljebb nem adok neki arra pontot.
  • Mind a pozitívnál, mind a negatívnál be lehet állítani, hogy egy viselkedés hány pontot ér, így egy különösen nehéz teljesítendő feladathoz beállíthatunk több pontot. Ha megkóstolsz egy új ételt, az egyből két vagy három pontot kapsz.

 

És akkor kezdhetjük is. Először  megbeszéljük a gyerekkel, gyerekekkel, hogy mikre lehet pontot kapni, ha használjuk a negatív részt, akkor pedig azt is, hogy mivel lehet veszíteni. Előre meg kell állapodni a jutalomban, amit a pontokkal el lehet érni. A nap folyamán bármikor adhatunk pontot.

Az értékelésnél többféle lehetőségünk is van.

  1. Minden nap végén nézünk egy statisztikát, ennek akkor van értelme, ha használjuk a negatív oldalt is. A program kiértékeli, hogy adott napon hány százalékban kapott a gyerek pozitív és negatív pontot, azt is megmutatja, hogy mire. Egy kördiagrammon jelenik meg a statisztika, ha a gyerek képére kattintunk és ott kiválasztjuk alul a profile lehetőséget. Megállapodhatunk, hogy akkor jár az előre megbeszélt jutalom, ha a nap végére mondjuk 75% felett van a pozitív rész.
  2. Másik lehetőség, hogy nem a nap végén nézünk egy statisztikát, hanem előre megbeszéljük, hogy 10 összegyűjtött pontért kap egy kiválasztott jutalmat.
  3. Pontgyűjtést lehet beváltós rendszerben is alkalmazni. Előre megbeszéljük, hogy egy pontért lehet kapni egy drazsét, ötért egy kocka csokit, tízért pedig egy szívószálmániát. Persze személyre szabva mindent. Így a gyerek döntheti el, hogy azonnali jutalmat kér, vagy inkább gyűjtöget.
  4. Ha több gyerek is részt vesz a gyűjtésben, akkor akár csapatként is lehet kezelni őket, és együtt gyűjtenek egy nagyobb jutalomra. Akkor megyünk fagyizni, ha összegyűlt az „osztálynak” 20 pont. Ezzel az együttműködést lehet elősegíteni, és azt taníthatjuk, hogy mindenki viselkedése hatással van a csoportra. Ezt még nem próbáltuk ki, de úgyis idővel módosítani kell minden motivációs rendszeren, szóval talán a nyáron még egy ilyet is bevezetünk.

Értékelés után a jobb felső három pontos menüben ki kell választani a reset points menüpontot és törölni az eddig megszerzett pontokat. Ezt gyerekenként külön be lehet állítani, így nem gond, ha nem egyszerre érik el a megbeszélt pontmennyiséget. Kezdődhet az újabb gyűjtés.

Ami ennek az applikációnak a nagy előnye, hogy sokféle felhasználási lehetősége van és nagyon jól egyénre szabható. Azonnali visszajelzést ad egy gyűjtős motivációs rendszerben is, hangeffekttel és vizuális ábrázolással is megerősíti a helyes viselkedést. A telefon általában kéznél van, nem kell külön zsetonokat vinni, vagy feljegyzéseket készíteni, hogy ha programon vagyunk, otthon hány pont jár majd. Az nt gyerekek is nagyon élvezik, így nem lesz gond, hogy csak a tesónak van motivációs rendszere.

Nekünk nagyon bejött, szerintem egy kipróbálást megér. :)

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ezamiutunk.blog.hu/api/trackback/id/tr327609308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

paladino 2015.07.09. 12:47:46

Nekem is nagyon tetszik!
Egy kérdés: Te hová rejted el a gyerekek elől a telefont? :-) Az én fiam simán képes lenne rá, hogy elindítja az appot és teleszórja magát pontokkal! :-D

Labolen 2015.07.09. 12:54:03

Hát, nekünk ezzel még nem volt gondunk. tudják, hogy csak én adhatok pontot és kész. Pedig elhiheted, így nyáron elég sokat játszanak a telefonon, de ehhez nem nyúlnak valahogy. Legfeljebb a lányom nézegeti, hogy miből hogy áll a statisztikája. :)
Mindenképpen azt kéne valahogy előbb tisztázni, hogy csak anya, vagy apa adhat pontot, talán egy szoc történettel, hogy ez olyan, mint a suliban, ott sem adhat magának pontot, csak a tanítónéni. Szóval én inkább valahogy elérném, hogy ezt a részt megértse, nem pedig eldugnám a telefont. Szerintem az amúgy sem járható út, úgyis megtalálják mindenhol, vagy addig nyafognának az enyémek, amíg én is ideges nem leszek és odaadom. Inkább jobb ezt tisztázni előre. ;)